Informace k EET
Jak to celé bude fungovat
1. Pokladní zařízení zašle datovou zprávu o transakci ve formátu xml. finanční zprávě.
2. Ze systému finanční správy je zasláno potvrzení o přijetí s unikátním kódem účtenky.
3. Pokladní zařízení vytiskne účtenku s kódem.
4. Podnikatel předá zákazníkovi účtenku (v papírové/elektronické podobě).
5. Evidenci tržby lze ověřit prostřednictvím webové aplikace finanční správy. Zákazník si může ověřit svoji účtenku, podnikatel si ověří tržby evidované pod jeho jménem.
Kdy to začne
1.12.2016 – stravovací a ubytovací služby
• Ubytování – většinou krátkodobé ubytování, hotely, kempy, penziony, tábořiště, ubytovny atd.
• Stravování a pohostinství – stravovací služby (jídla a nápoje k okamžité konzumaci na místě, restaurace, hospody, kavárny, kantýny atd.)
1.3.2017 – maloobchod a velkoobchod
• Nákup a prodej zboží – velkoobchody, obchodní domy, prodejny, stánky, bazary, trhy, e-shopy, zásilkový prodej, pojízdné prodejny, podomní prodej atd.
• Zprostředkování obchodu – např. obchodní zástupci
1.3.2018 – ostatní činnosti (bez řemesel a osobních služeb)
• Ostatní činnosti, které nespadají do EET v jiném období – prodej vlastních výpěstků a potravin, stravování, které není stravovací službou (jídlo s sebou, zmrzlina atd.), účetní, daňoví poradci, advokáti, doprava, taxislužba, lékaři atd.
1.6.2018 – vybraná řemesla a osobní služby
• Specializované stavební činnosti – elektrikáři, malíři, pokrývači atd.
• Výroba hraček, oděvů
• Oprava a instalace strojů a zařízení
• Oprava počítačů a výrobků pro osobní potřebu
• Kadeřnictví, masáže, tetovací salóny atd.
• Činnost astrologů, spiritistů atd.
Začátek evidence tržeb se musí posuzovat vždy jednotlivě pro konkrétní činnost. Posuzuje se dle klasifikace NACE.
Tržby z minoritní činnosti má podnikatel možnost začít evidovat až s tržbami z hlavní činnosti dané provozovny – např. kadeřnice prodávající vlasové přípravky, pivovar prodávající v podnikové prodejně čepice s logem. Podmínkou je, že platby za tyto minoritní činnosti nepřekročí v dané provozovně 175 tisíc Kč za rok a tvoří méně než polovinu všech plateb dané provozovny. Hodnota tržeb se posuzuje dle předcházejícího roku.
Jaké tržby se evidují
• hotovost
• platební karty
• stravenky, poukázky, elektronické peněženky
Oznamovací povinnost
Podnikatel má povinnost umístit v místě, kde přijímá tržby nebo nabízí své výrobky/služby informační oznámení, o tom, že má povinnost evidovat tržby a vystavovat účtenky. Informační oznámení musí být pro zákazníka dostatečně viditelné a čitelné.
• Text informačního oznámení při běžném režimu
„Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.“
• Text informačního oznámení při zjednodušeném režimu
„Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Příjemce tržby eviduje tržby ve zjednodušeném režimu, tzn. je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně nejpozději do 5 dnů.“
Co je potřeba udělat
• Zajistit funkční pokladní zařízení/software
• Získat autentizační údaje
• Zaevidovat se na portálu EET
• Stáhnout certifikáty pro pokladní zařízení
• Vyvěsit informační oznámení v pokladních místech
Sleva na dani a změna DPH
• Jednorázová sleva na dani z příjmů pro fyzické osoby ve výši 5.000,- Kč.
• Pozor – právnické osoby slevu na dani nemají!
• Od 1.12. se u stravovacích služeb snižuje DPH z 21% na 15%.
– nevztahuje se na podávání alkoholických nápojů