Elektronická evidence tržeb
Zákon o elektronické evidenci tržeb (EET) je již schválen poslaneckou sněmovnou, senát ji projedná v polovině března. Můžeme tedy říci, že podnikatele tato novinka rozhodně nemine. Bude se týkat všech podnikatelů, plátců i neplátců DPH. Elektronicky se budou evidovat veškeré tržby v hotovosti, při platbě kartou, šekem, směnkou, stravenkami, dárkovými poukazy atd. Výjimku dostaly příjmy, které souvisí s pracovněprávním vztahem, příjmy ze stravování žáků, příjmy na palubě letadel, příjmy neziskovek a provozování veřejných toalet.
Podle nového zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat tržbu u správce daně online. V případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.
Předpokládaný start povinné elektronické evidence tržeb bude v listopadu 2016, kdy se bude týkat ubytovacích a stravovacích služeb. Zároveň bude od tohoto data platit 15% snížená sazba na stravovací služby.
V další fázi, která nastane pravděpodobně v únoru 2017, bude EET platit pro velkoobchod a maloobchod. A po dalších třech měsících bude EET zavedena pro další podnikatele. V létě 2017 bude EET rozšířena o poslední skupinu a tou budou vybraná řemesla.
Fyzické osoby, na které se bude vztahovat EET, budou moci využít jednorázové slevy na dani ve výši 5.000,- Kč.